W niniejszym artykule opiszemy pokrótce oprogramowanie Matomo, wcześniej znane jako Piwik, służące do analizowania ruchu na naszej stronie internetowej. Analiza wizyt i zachowań użytkowników odwiedzających naszą stronę może wspomóc w lepszym dopasowaniu się do ich potrzeb. Najpopularniejszym narzędziem służącym do analizy takich danych jest Google Analytics. Nie każdy jednak chce się uzależniać od firmy Google oraz nie chce im przekazywać swoich danych. Zdarza się nawet, że część użytkowników blokuje w swoich przeglądarkach skrypty śledzące, co może spowodować, że uzyskamy niepełne dane dotyczące naszej strony. W takim wypadku możemy skorzystać z oprogramowania Matomo. Tutaj oprogramowanie jest instalowane na naszym własnym serwerze i mamy nad nim pełną kontrolę. Podobnie jest z danymi, nie są one nigdzie przesyłane. Nie ma więc obawy, że zewnętrzna firma będzie miała do nich dostęp.
Matomo można zainstalować zarówno jako samodzielne oprogramowanie, jak również jako wtyczkę do WordPressa. W pierwszym przypadku, do każdej strony, którą chcemy analizować konieczne jest dodanie specjalnego kodu śledzącego. Natomiast w drugim przypadku jest znacznie prościej i wystarczy instalacja wtyczki z poziomu WordPressa. W obu przypadkach mamy do czynienia z pełnoprawnym oprogramowaniem. W artykule opiszemy instalację Matomo jako wtyczki.
Instalacja
Instalacja jest bardzo prosta. Logujemy się do kokpitu WordPressa naszej strony internetowej. Następnie przechodzimy do zakładki z wtyczkami i instalujemy nową wtyczkę „Matomo Analytics – Ethical Stats. Powerful Insights.”
Po aktywacji wtyczki przechodzimy do wtyczki Matomo Analytics -> Get started i tam włączamy śledzenie klikając przycisk „Enable tracking now”.
Jeżeli korzystasz z hostingu AttHost, to konieczne będzie jeszcze wyłączenie dodatkowych zabezpieczeń WordPress, w panelu klienta AttHost, w zakładce Strony www, gdyż nie współdziałają one wraz z wtyczką Matomo. Ponadto jeżeli w swojej przeglądarce używasz oprogramowania służącego do blokowania reklam, to może być konieczne dodanie wyjątku dla twojej witryny.
To właściwie koniec instalacji. Od tej pory wszystkie wizyty na stronie będą monitorowane.
Panel zarządzania
Podstawowe dane na temat odwiedzających dostępne są już z poziomu samego WordPressa. Wystarczy przejść do zakładki Matomo Analytics -> Summary i ukaże się nam widok przedstawiający ilość odwiedzin, aktywność na stronie, informacje na temat krajów jak i urządzeń osób odwiedzających witrynę oraz wiele innych informacji.
Pełne możliwości oprogramowania możemy poznać w panelu Matomo. W tym celu wystarczy kliknąć odpowiednią zakładkę Matomo Analytics -> Reporting. Załaduje się wówczas panel Matomo.
Możemy zauważyć, że z lewej strony oraz na górze dostępne są zakładki z różnymi funkcjonalnościami. Jeżeli chcemy wrócić do panelu WordPressa należy kliknąć zakładkę WordPress Admin. Przyjrzymy
Przeglądnie odwiedzin w czasie rzeczywistym.
Matomo umożliwia przeglądanie śledzenie aktualnie wizytujących naszą witrynę. W zakładce Oglądający -> Czas rzeczywisty widoczne są ostatnie wizyty na stronie oraz czynności wykonywane przez użytkowników. Możemy sprawdzić na jakie strony wchodzą odwiedzający oraz jakie czynności wykonywali. Wystarczy najechać kursorem na ikonę aktywności, a pokażą się nam szczegóły.
W zakładce Mapa Czasu Rzeczywistego możemy podejrzeć z jakiego kraju pochodzą odwiedziny.
Analiza danych
W zakładkach Urządzenia oraz Oprogramowanie możemy sprawdzić jakich urządzeń, przeglądarki czy nawet jakiej rozdzielczości ekranu używają użytkownicy odwiedzający stronę. Pozwala to lepiej dostosować stronę dla czytelników. Przykładowo jeżeli zauważymy, że pojawia się sporo odwiedzin z urządzeń mobilnych, warto upewnić się, czy strona wyświetla się prawidłowo na mniejszym ekranie.
Kolejną interesującą zakładką jest Dziennik wizyt.
Możemy tutaj przejrzeć ostatnie wizyty odwiedzających. Na powyższym obrazku możemy zauważyć, że wizyta przebiegła następująco. Klient wszedł na naszą stronę, dalej na stronę wyprzedaży, a dopiero potem to stronę standardowych produktów, gdzie zamówił 2 produkty. Następnie ponownie dodał produkt do koszyka, ale kolejnego zamówienia już nie sfinalizował, a wizytę zakończył na stronie wyprzedaży. Na podstawie takich informacji możemy próbować wnioskować, czy ceny produktów są odpowiednie, czy może klienci czekają na jakieś promocje.
Jeżeli interesuje nas czy dany klient w przeszłości odwiedzał stronę, to można kliknąć przycisk „Zobacz profil odwiedzającego”.
Ukażą się wówczas informacje dotyczące wszystkich wizyt, ile wykonał zamówień, a nawet z ilu zamówień zrezygnował.
E-commerce
W zakładce E-commerce możemy przeglądać podsumowania dotyczące zakupów wykonywanych na stronie. Dostępne są dane m. in. z ilości zamówień, średniej wartości zamówienia, ilości i wartości niezrealizowanych zamówień. Jest również możliwe sprawdzenie skuteczności sprzedaży dla poszczególnych produktów oraz regionów z których dokonywane są zakupy. Jest również możliwość eksportu danych do najpopularniejszych formatów (np. .csv, .xml) do dalszej analizy.
Zachowanie
Ta zakładka, zgodnie ze swoją nazwą, pozwala na analizę zachowań użytkowników. Możemy przejrzeć najczęściej odwiedzane strony, strony wejść i wyjść, czas spędzony na danej stronie. Jeżeli na stronie zamieszczone są linki do zewnętrznych stron, to jest możliwość zliczenia wejść. Dostępne są również raporty przedstawiające jak wygląda ruch na konkretnej podstronie tj. z jakiej strony nastąpiło wejście oraz na jaką stronę przeszedł następnie odwiedzający.
Podsumowanie
Matomo jest potężnym narzędziem dającym duże możliwości analizy. Nie jesteśmy jednak w stanie pokazać tutaj wszystkich funkcjonalności. Niemniej obsługa oprogramowania jest intuicyjna, więc nic nie stoi na przeszkodzi, aby samodzielnie zacząć „analizować” odwiedzających. 🙂