Poradnik WordPress
cz. 2 dodawanie i edycja wpisów
Wpisy to nic innego, jak Twoje autorskie treści (czyli wszelkiego rodzaju aktualności, nowinki, artykuły, publikacje itd.) wyświetlane kolejno począwszy od najnowszych do najstarszych. Najczęściej przy zamieszczeniu wpisu pojawia się data dodania oraz tytuł, a użytkownicy internetu mają możliwość zamieszczania swoich komentarzy. Przy domyślnej konfiguracji WordPress’a wszystkie wpisy ukazują się na stronie głównej, a Ty masz możliwość podzielenia ich na różne kategorie.
Dodawanie i edytowanie wpisów
W celu dodania nowego wpisu w znajdującym się po lewej stronie Kokpicie wybierz sekcję Wpisy, a następnie wybierz Dodaj nowy. Po załadowaniu strony ujrzysz widok, w którym będziesz mógł wpisać tytuł, zmieścić całą treść nowego wpisu, przypisać go do odpowiedniej kategorii, czy też uzupełnić tagi. Po dodaniu właściwej treści wpisu kliknij Opublikuj.
* Dodawanie nowych wpisów jest bardzo intuicyjne, a sam panel w swoim wyglądzie i funkcjach przypomina znany nam wszystkim edytor tekstu Word.
Formatowanie wpisu w WordPress’ie
WordPress pozwala na podstawowe formatowanie tekstu analogicznie jak w edytorze tekstu. W grupie tego typu funkcji możemy wybrać opcję:
– pogrubienie, pochylenie i podkreślenie zaznaczonego tekstu
– wypunktowanie lub wyliczenie elementów listy
– oznaczenie wybranego akapitu jako cytat – wygląd cytatu zależny jest od ustawień szablonu w plikach CSS
– wyrównanie tekstu względem lewej lub prawej strony oraz wyśrodkowanie
– podkreślenie
– wyjustowanie
– zmiana koloru czcionki
Kategorie wpisów
Kolejnym, ważnym elementem przy umieszczaniu wpisów jest podział na różne działy, czyli opcja dodawania Kategorii. Każdemu wpisowi możemy przyporządkować więcej, niż jedną Kategorię. Wejdź w zakładkę Wpisy, wybierz sekcję Kategorie. Następnie wpisz nazwę Kategorii (w naszym przypadku będzie to Domeny.pl), uproszczoną nazwę (składającą się z małych liter, bez polskich znaków, mogącą zwierać cyfry, w naszym przykładzie będą to „domeny”), a także jeśli chcesz opis, który zwykle nie jest eksponowany. Wykonywaną czynność zakończ klikając Dodaj nową kategorię.
Warto dodatkowo zwrócić uwagę na opcję Nadrzędny, który ma na celu uporządkowanie Kategorii w hierarchie oraz tworzenie Podkategorii dla danej Kategorii, np. możesz utworzyć kategorię „Moda”, a jako podkategorię oznaczyć kategorie „Moda damska” i „Moda męska”.
Tagi
Opcja tagi ma na celu wpisanie słów kluczowych na podstawie których każdemu czytelnikowi łatwiej będzie dotrzeć do artykułów „porozrzucanych” po różnych miejscach na blogi. Zazwyczaj wystarczające jest przypisanie kilku tagów do jednego artykułu. Chcąc zamieścić na swoim blogu tagi wejdź w zakładkę Wpisy, a następnie wybierz sekcję Tagi. Podobnie jak w przypadku Kategorii wpisz nazwę tagu, podaj jego uproszczoną nazwę oraz jeśli chcesz zamieść krótki opis. Wykonywaną czynność zakończ klikając Dodaj nowy tag.