Kopia zapasowa jest jedynym sposobem uratowania strony internetowej na wypadek wydarzeń losowych, których nie możemy przewidzieć. Od uszkodzeń w serwerowni, przez atak hakera, po aktualizację WordPressa do nowej wersji… Posiadając kopię zapasową, niezależnie od przyczyny awarii będziesz w stanie bezproblemowo i szybko przywrócić swoją stronę internetową w sieci. Kopię zapasową powinno wykonywać się regularnie. Szczególnie wtedy, gdy często dodajesz nowe treści na stronę. Najlepiej byłoby, gdyby kopia zapasowa wykonywała się automatycznie, wtedy nie musisz się martwić, że zapomnisz o tej naprawdę ważnej rzeczy. Większość dostępnych wtyczek na szczęście posiada tą bardzo przydatną funkcję.
Kiedy powinniśmy stworzyć kopię zapasową?
Zależnie od wielkości Twojej strony internetowej. Jeżeli prowadzisz dość obszerny serwis, gdzie treści są zamieszczane codziennie, komentarze pojawiają się co chwilę to najlepiej ustawić kopię zapasową codziennie w godzinach, w których wiesz, że nie będziesz już nic więcej dodawał. Tak aby zabezpieczyć każdy wpis z danego dnia.
Natomiast jeśli dodajesz wpisy rzadziej, wówczas bardziej sporadycznie możesz robić kopię zapasową. Bez sensu robić ją codziennie, gdy przykładowo wpis pojawia się raz w tygodniu, a aktywność w komentarzach ze strony użytkowników jest znikoma.
Najważniejszą rzeczą, którą trzeba zabezpieczyć jest baza danych, a więc powinno się robić jej kopię dużo częściej, niż całości strony internetowej. Powiedzmy – raz dziennie baza danych i raz w tygodniu cała reszta.
Kopię zapasową tworzymy przede wszystkim przed:
- przyznaniem dostępu do serwera podmiotom zewnętrznym – firmom lub osobom.
- każdą aktualizacją WordPressa,
- dłuższą nieobecnością,
- uruchamianiem nieoficjalnych wtyczek i motywów,
- zmianą operatora (dostawcą usługi hostingu).
Jak stworzyć kopię zapasową?
Developerzy udostępniają do WordPressa olbrzymią ilość wtyczek, w tym takich, których możemy użyć do stworzenia kopii zapasowej. Ze swojej strony polecam WordPress Backup to Dropbox. Korzystając z tej wtyczki można w prosty sposób przesłać kopię zapasową naszej strony internetowej wraz z bazą danych na Dropboxa. Dropbox jest niczym innym jak dyskiem w chmurze.
Pojawiła nam się nowa zakładka w panelu administracyjnym WordPressa o nazwie WPB2D. Wchodzimy do menu Backup Settings i klikamy Authorize.
Zostaniemy przeniesieni na stronę http://dropbox.pl, gdzie musimy się zarejestrować.
Otworzy nam się nowe okno z następującym komunikatem:
Oczywiście zezwalamy.
Kolejnym krokiem jest powrót do zakładki z naszym panelem administracyjnym i kliknięcie Continue
W polu Day and Time ustalamy dzień, kiedy nasza kopia zapasowa będzie automatycznie przesyłana na Dropboxa.
Przechodzimy do menu Backup Monitor
Klikamy Start Backup. Od tego momentu nasza kopia zapasowa przesyłana jest na naszą chmurę na Dropboxie.
Jak widzisz w zaledwie kilka minut udało Ci się oszczędzić sobie ewentualnych problemów z serwerem. Proste, prawda? Od teraz żadne awarie nie są Ci straszne! Jeżeli taki poziom zabezpieczeń jednak wciąż Cię nie zadowala możesz zawsze pobrać kopię zapasową z Dropboxa i nagrać ją na płytę