Co to jest feedback i jak go uzyskać od klientów?


Inne
hands-people-woman-meeting

Feedback jest narzędziem do przekazywania informacji zwrotnej dotyczącej sposobu i jakości realizacji danego zadania, produktu, czy też usługi. Jego podstawowym, a zarazem głównym celem jest eliminacja nieprawidłowości i błędów, ale również i pokazanie kierunku dalszego rozwoju oraz pracy.

Nie ma wątpliwości co do tego, że słuchanie głosu klientów może uczynić wiele dobrego dla wyników sprzedażowych w firmie. Dzięki feedbackowi jesteś w stanie dostosować się do ciągle zmieniających się trendów, obyczajów i preferencji nowych użytkowników. Poprzez uzyskanie opinii (bywa, że krytycznej) możesz skutecznie udoskonalać oferowane produkty, czy też wprowadzać wszelkie modyfikacje, których oczekują Twoi zwolennicy. Pamiętaj, że obecnie w dobie tak ogromnej konkurencji, informacje zwrotne mogą być na wagę złota i umożliwić Ci uzyskanie przewagi nad innymi.

Z początku najpopularniejszym i najpowszechniejszym sposobem w zakresie uzyskania feedbacku były wszelkiego rodzaju ankiety-  najpierw przeprowadzane na ulicach, z czasem „zmienione” na rozsyłane pocztą formularze. W późniejszym zaś czasie na popularności zyskał telemarketing. Obecnie technologia internetowa daje możliwości, aby w szybki, skuteczny i co ważne w tani sposób uzyskać feedback od swoich klientów.

Współcześnie, przede wszystkim dzięki wszechobecnemu dostępowi do internetu kształtuje się postawa wobec świata oraz otaczającej nas rzeczywistości, która charakteryzuje się łatwością wyrażania swoich opinii i sugestii. Tym bardziej, że w sieci jesteśmy przecież anonimowi. Jakie są zatem internetowe możliwości zdobycia feedbacku?

– Zamieść na swojej stronie internetowej specjalny formularz, w którym to Klienci będą mogli wyrazić swoje zadanie.

– Utwórz na portalach społecznościowych profil swojej firmy i zachęcaj użytkowników do wyrażania własnych opinii na temat Twojej działalności.

– Wprowadź system oceny w formie punktów lub gwiazdek. Rekomendacje to przecież jeden z podstawowych czynników brany pod uwagę przy wyborze danej oferty. Są branże ( np. turystka lub gastronomia), gdzie referencje (czyli często te * ) to rzecz kluczowa.

– Stwórz własną ankietę, w której to skupisz się na istotniejszych dla Ciebie kwestiach.

– Możesz również nawiązać współpracę ze specjalistycznymi firmami, zajmującymi się stricte zbieraniem opinii.

Pamiętaj, że feedback od Twoich klientów pomoże Ci ulepszyć oferowane produkty i usługi, zmierzyć satysfakcję klienta i pokazać, że dbasz o jego zdanie, a także uzyskać dane potrzebne do podejmowania biznesowych i strategicznych decyzji.